هیئت روضة الحسین علیه السلام

کوی استادان،دانشگاه شهید چمران اهواز

هیئت روضة الحسین علیه السلام

کوی استادان،دانشگاه شهید چمران اهواز


اهواز-اتوبان گلستان - کوی استادان - جنب مسجدامام جعفرصادق(ع)-هیئت روضة الحسین علیه السلام
Instageram : http://instagram.com/roze_alhossein

telegram: http://telegram.me/roze_alhossein

طبقه بندی موضوعی

۷ مطلب در اسفند ۱۳۹۲ ثبت شده است

به نام خدا

ابتدا مقدمه ای که در کتاب  "مفاتیح الحیاة"  آیت الله جوادی آملی در باره ی سنت ها آمده را با هم میخوانیم: (در ضمن پی نوشت هم خوانده شود)

*پیشاپیش از پا برهنه دویدن وسط  نوشته های معظم له پوزش می طلبم خنده

سنت ها

در میان ملت ها و اقوام و پیروان ادیان و مذاهب، سنت ها و رسم هایی از گذشته دور تا کنون در کار بوده و هست که برخی از آن ها پسندیده و برخی ناپسندند.

سنت های پسندیده مصداق این حدیث شریف هستند که پیامبر گرامی صل الله علیه و اله و سلّم فرمود:

 « مَنْ سَنَّ فِی الإِسْلامِ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَأَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا بَعْدَهُ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْقُصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَیْءٌ »


«هر که راه و رسم نیکویی را بنیان نهاد، در پاداش عمل به آن تا روز قیامت سهیم است بی آنکه از اجر دیگران کاسته شود

 ( الکافی، ج۵، ص۹  )

سنت های ناپسند نیز مصداق حدیثی دیگرند که آن گرامی فرمود:

« مَنْ سَنَّ سُنَّة سَیِّئَة فعَلَیْهِ مِثْل وِزْر کُلّ مَنْ عمل بِهَا إِلَى یَوْم الْقِیَامَة» 

 « هرکس روش زشتی را پایه گذاشت، در کیفر و پیامد عمل به آن تا روز قیامت شریک است. »

( بحارالانوار، ج۷۱، ص۲۰۴ )

۱ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۹ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۰۷
محمد بصیرزاده

به نام خدا

چهار شنبه سوری

آیت الله جوادی آملی در کتاب "مفاتیح الحیاة" صفحه های ۷۵۶ و ۷۵۷ درباره ی سنت چهارشنبه سوری مینویسند:

 

آتش، در ایران قدیم، مقدس و همپایه فرزند اهورا مزدا شمرده می‌شد، از این‌رو پیش از نوروز به آتشکده‌ها می‌رفتند و آتش برمی‌افروختند و چون طبق برخی نقل‌ها در ایران هفته نبود، این مراسم در سیصد و شصتمین روز سال (روز بیست و ششم اسفند ماه) برگزار می‌شد و معتقد بودند در این روز فَرْوَرهای (ارواح) نیاکان به زمین فرود می‌آیند و این آتش برای راهنمایی آن‌هاست[1]؛ ولی آتش افروختن و جستن از آن و شادی کردن در کنار آن، ترقّه زدن و منفجر کردن مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال، نه برهان عقلی دارد نه دلیل نقلی و نه منفعت ملی و جز خرافه و در مواردی زیانباری غیر قابل جبران چیز دیگری نیست.
 
در هیچ‌یک از متون باقی‌مانده پیش از اسلام اشاره‌ای به جشن چهارشنبه سوری نشده است. در اوستا، کتیبه‌های عیلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی و نیز در متون پهلوی و حتی در روایت.های مورخان یونانی درباره ایران نیز درباره جشن چهارشنبه سوری مستند و سخنی در دست نیست.
 
متون دوران پس از اسلام نیز در این باره تقریباً ساکت بوده‌اند، حتی در آثار محقق دقیقی همچون ابوریحان بیرونی نیز درباره آن توضیحی داده نشده است. نخستین و کهن‌ترین کتابی که در آن به آتش افروزی در جشن چهارشنبه سوری اشاره شده است کتاب تاریخ بخارا، اثر ابوبکر محمد بن جعفر نَرشَخی (286 ـ 358 ق) است. در این کتاب که به نام مزارات بخارا نیز شناخته می‌شود آمده است که وقتی امیر منصور بن نوح سامانی در ماه شوال سیصد و پنجاه قمری به ملک نشست، دستور داد که هنوز سال تمام نشده، در شب چهارشنبه چنانکه عادت قدیم است، آتش عظیم افروختند.
 
دومین متن کهن، شاهنامه فردوسی است:
 

ز خنجر همی آتش افروختند      ****      هوا و زمین را همی سوختند[2]،[3]
 

پس این کار سنّت سیئه و ظلم به فرهنگ مردم بزرگ ایران است و نه تنها مبنای عقلی و نقلی ندارد، بلکه بر خلاف نظم و امنیت و آسایش افراد و همنوعان است و آزادی آنان را سلب می‌کند و آسیب.ها و تلفات فراوان در پی دارد. برای نوجوانان و جوانان یک جامعه عیب است که پدران و مادران برای رشد و سلامت آنان از جان و سلامت خود مایه بگذارند؛ ولی آنان بر اثر جهل علمی یا جهالت عملی، خود را بسوزانند و جامعه را نیز در اضطراب فرو ببرند! بلکه زیبنده کشور اسلامی این است که از این سنت زشت دست بردارد و سنت.های الهی مانند عید فطر، عید قربان، نماز جمعه و... را زنده کند.
 
امام رضا سلام الله علیه  فرمود: «خدا رحمت کند کسی را که امر (سنت) ما را زنده کند» و در ادامه افزودند: «اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را بدانند از ما پیروی خواهند کرد».[4]
 
پی نوشت :  ====================================
[1] . فرهنگ اساطیر، محمدجعفر یاحقی، واژه چهارشنبه سوری.
 

[2] . شاهنامه فردوسی، ص 1391، بیت 7408.
 

[3] . چهارشنبه سوری (مقاله مرادی غیاث.‌آبادی)، رفیع.زاده.
 

[4] . رَحِمَ اللَّهُ عَبْداً أَحْیَا أَمْرَنَا قُلْتُ: کَیْفَ یُحْیِى أَمْرَکُمْ؟ قَالَ: یَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ یُعَلِّمُهَا النَّاسَ، فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ کَلامِنَا لاتَّبَعُونَا (عیون اخبار الرضاA، ج1، ص307).

۱ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۷ اسفند ۹۲ ، ۱۳:۵۵
محمد بصیرزاده

به نام خدا


بحثی حول حدیث قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک» (1)


لولاک

از میان احادیث فراوانی که دلیل بر عظمت بی بی دو عالم حضرت زهرا «سلام الله علیها» دارد حدیث معروف «لولاک لما خلقت الافلاک، و لا لا علیًّ لما خلقتک، و لو لا فاطمة لما خلقتکما»(2) است. در نظر ابتدایی کسی که این حدیث را می خواند این اشکال به ذهن او می رسد که آیا با توجه به معنای ظاهری حدیث، این حدیث دلالت بر برتری مقام حضرت صدیقه کبری «سلام الله علیها» بر امیرالمؤمنین «سلام الله علیه» و حضرت خاتم النّبیین «صلی الله علیه و آله» می کند. اما این حدیث از جمله اسرار و رموزی است که هر کسی قادر به فهم و درک آن نیست.
 
در مقدمه کتاب «فاطمة الزهراء سرور دل پیامبر» که ترجمه کتاب «فاطمة الزهراء بهجة قلب المصطفی» است که توسط دانشمند گرانمایه و محقق فرهیخته حضرت حاج شیخ احمد رحمانی همدانی (ره) نوشته و توسط جناب آقای دکتر سید حسن افتخارزاده ترجمه شده است این اشکال بدین صورت مطرح و جواب داده شده است که به شرح زیر می باشد:
 
از جمله انتقادات نقل حدیث شریف قدسی «لولاک لما خلقت الافلاک، و لا لا علیًّ لما خلقتک، و لو لا فاطمة لما خلقتکما»(3) بوده است که ما آن را درصفحه ۹ عربی این کتاب  آورده بودیم. با اینکه حدیث از حیث سند در کمال اتقان و محکمی است و تمام راویان آن و ناقلان آن همگی از مشیاخ بزرگ حدیث و دانشمندان بزرگوار و مورد اطمینان هستند که آگاهان و آشنایان به شرایط صحت روایت تردیدی درباره آن ندارند، اما ایراد آنها در متن حدیث است که مقام حضرت فاطمه «سلام الله علیها» را از مقام حضرت رسول«صلی الله علیه و آله»  و امیرالمؤمنین«سلام الله علیه»  برتر می­داند. و می­گوید اگر فاطمه«سلام الله علیها»  نبود خداوند آن دو بزرگوار را نمی ­آفرید!؟

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۵۱
محمد بصیرزاده

باید از فقدان گل، خونجوش بود

در فراق یاس، مشکی‌پوش بود

 

یاس ما را رو به پاکی می‌برد

رو به عشقی اشتراکی می‌برد

 

یاس یک شب را گل ایوان ماست

یاس تنها یک سحر مهمان ماست

 

بعد روی صبح، پرپر می‌شود

راهی شب‌های دیگر می‌شود

 

یاس مثل عطر پاک نیّت است

یاس استنشاق معصومیّت است

 

یاس بوی حوض کوثر می‌دهد

عطر اخلاق پیمبر می‌دهد

 

حضرت زهرا دلش از یاس بود

دانه‌های اشکش از الماس بود

 

داغ عطر یاس زهرا زیر ماه

می چکانید اشک حیدر را به چاه

 

عشق محزون علی یاس است و بس

چشم او یک چشمه الماس است و بس

 

اشک می‌ریزد علی مانند رود

بر تن زهرا گل یاس کبود

 

گریه کن زیرا که دُخت آفتاب

بی‌خبر باید بخوابد در تراب

 

این دل یاس است و روح یاسمین

این امانت را امین باش ای زمین

 

نیمه شب دزدانه باید در مغاک

ریخت بر روی گل خورشید، خاک

 احمد عزیزی

۰ نظر موافقین ۲ مخالفین ۰ ۲۳ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۴۰
سید

امواج روشنایی از خانه علی(ع) و فاطمه می‌تابد؛ خانه‌ای که در مسجدالنبی و کنار خانه پیامبر قرار دارد. پدر در محراب مسجد به نماز ایستاده است که خبر مسرت‌بخش ولادت دختر را به او می‌دهند. دختری که رسول خدا(ص) نام زینب را بر او می‌نهد و با انتخاب این نام، برق شادی در نگاه اهل خانه می‌درخشد.

دل های بی قرار پدر و مادر که راز آفرینش جهان هستی اند، سرشار از شعف و شادمانی است و چشمان پرمهر آن دو، جلالت و شکوه این شادی را مضاعف می کند.

تولد زینب خانه علی را به کمال می رساند و همراه خاندان رسالت و نماد منتهای همه پاکی و طهارت ها، تداعی بخش همه بردباری و صبرهاست. زینب بانوی فضیلت ها می شود.

او زاده پدر و مادری است که پرورش یافته دامان و مکتب پیامبرند. زینب روشنایی چشم علی و فاطمه، دو گوهر تارک هستی است.

دختری که در پنجمین بهار زندگی خود، افق غبارآلود و تیرگی روز را در شهادت مادر با چشمان اشک آلود و گریه ای در درون، احساس می کند.

او موج سنگین مصیبت را در روزهای سخت کودکی می بیند، وقتی مادرش را شبانه به خاک می سپارند، وقتی عده ای با خشم و فریاد، خانه را به آتش می کشند، وقتی پدرش علی(ع) را به اجبار به سوی مسجد می برند و هیچ کاری از او ساخته نیست.

زینب بانوی فضیلت ها می شود وقتی در مصیبت شهادت برادرش امام حسن(ع) صبوری می کند، وقتی بر قله آزادگی و عزت می ایستد و آنچه را در کربلا می بیند، نشانه جمال می داند و در برابر سخت ترین مصیبت ها، هیچ شکوه ای به زبان جاری نمی سازد مگر آن که بگوید: ما رایت الا جمیلا، هیچ چیز جز زیبایی ندیدم.

او بر عزت خود پایدار می ماند و شرافت و کرامت را در نظرگاه تنگ مجلس یزید و حقیقت را در افکار و اوهام اهل شام به نمایش می گذارد؛ وقتی ترجمان حقیقی و تجسم عینی همه خوبی ها می شود.
زینب تداعی گر رسالت پیامبر و علی در مجلس یزید می شود وقتی استوار در برابر مصیبت ها می ایستد.

 

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۶ اسفند ۹۲ ، ۱۲:۰۲
سید

جابر ابن عبدالله انصارى گوید
روزى به همراه مولاى متّقیان، امام على(ع) بودم، شخصى را دیدیم که مشغول نماز است، حضرت به او خطاب کرد و فرمودآیا معنا و مفهوم نماز را مى‌دانى که چگونه و براى چه مى‌باشد؟ 
اظهار داشت: آیا براى نماز مفهومى غیر از عبادت هم هست؟ 
حضرت فرمود: آرى، به حقّ آن کسى که محمّد(ص) را به نبوّت مبعوث گردانید، نماز داراى تأویل و مفهومى است که تمام معناى عبودیّت در آن خواهد بود.
آن شخص عرض کرد: پس مرا تعلیم فرما

امام فرمود: معنا و مفهوم اولین تکبیر آن است که خداوند، سبحان و منزّه است از این که داراى قیام و قعود باشد
دومین تکبیر یعنى؛ خداوند موصوف به حرکت و سکون نمى‌باشد
سومین تکبیر یعنى؛ نمى‌توان خداوند را به جسمى تشبیه کرد
چهارمین تکبیر یعنى؛ چیزى بر خداوند عارض نمى‌شود
پنجمین تکبیر مفهومش آن است که خداوند، نه محلّ خاصى دارد و نه چیزى در او حلول مى‌کند
ششمین تکبیر معنایش این است که زوال و انتقال و نیز تغییر و تحوّل براى خداوند مفهومى ندارد
و هفتمین تکبیر یعنى؛ بدان که خداوند سبحان همچون دیگر اجسام، داراى أبعاد و جوارح نیست
سپس در ادامه فرمایش خود فرمود
معناى رکوع آن است که مى‌گویى: خداوندا! من به تو ایمان آورده‌ام و از آن دست بر نمى‌دارم، گرچه گردنم زده شود
و چون سر از رکوع بر مى‌دارى و مى‌گوئى: «سَمِعَ اللهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» یعنى؛ خداوندا! تو مرا از عدم به وجود آورده‌اى و من چیزى نبوده و نیستم، پس هستى مطلق تویى
و هنگامى که سر بر سجده فرود آورى، گویى: خداوندا! مرا از خاک آفریده‌اى؛ و سر بلند کردن از سجده یعنى؛ مرا از خاک خارج گردانده‌اى
و همین که دومین بار سر بر سجده گذارى یعنى؛ خداوندا! تو مرا در درون خاک بر مى‌گردانى؛ 
و چون سر بلند کنى گویى: و مرا از درون همین خاک در روز قیامت براى بررسى اعمال خارج مى‌گردانى
و مفهوم تشهّد، تجدید عهد و میثاق و اعتقاد به وحدانیّت خداوند؛ و نیز شهادت بر نبوّت حضرت رسول و ولایت اهل‌بیت او(ع) مى‌باشد
و معناى سلام، ترحّم و سلامتى از طرف خداوند بر بنده نمازگزار است، که در واقع ایمنى از عذاب قیامت باشد.

 

پی نوشت :

 مستدرک الوسائل، ج ۴، ص ۱۰۵، ح ۵ /  بحار الانوار:، ج ۸۴، ص ۲۵۳، ح ۳۸٫

 منبع:صراط

211008

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۴ اسفند ۹۲ ، ۱۶:۴۵
سید

با سلام 

خداروشکر مداحی های شب ششم آماده شد

هزینه:هدیه به حضرت زهرای مرضیه(س)صلواتی ختم بفرمایید.


تک:ای عمو جان یادته با وعده هات بی تابم کردی(پیشنهاد ما به شما) 


واحد:هر زمانی غنچه ای لب می گشود


واحد:کربلای تو عرش برینه(پیشنهاد ما به شما)


شور:روز و شب سوال قلبم شده بود

۳ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۱ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۳۴
سید حسین